"LOGOTHERAPIE
Nieuw aspect
in de Psycho-Analyse.
De mens hunkert naar een hoger
geestelijk leven naar contact met het
Goddelijke.
Legde Freud te zeer de nadruk op de seksuele driften van de mens, terwijl Adler zich blind staarde op machtsbegeerte, Frankl heeft ontdekt, dat er nog een andere factor bestaat die een ontzagwekkende betekenis heeft, namelijk de hunkering naar een hoger geestelijk leven, naar contact met het Goddelijke! "De klassieke psychiatrie doet niet genoeg om de fatalistische overtuiging in de mens te overwinnen. Zij heeft een blinde vlek en is niet in staat, de geestelijke hunkering van de mens te onderkennen. Aldus Dr. Frankl. "Het gevolg hiervan is, dat miljoenen hun diepgewortelde drang naar een hoger levensdoel onderdrukken en hierdoor geestelijk en lichamelijk in moeilijkheden komen.
Frankl tracht door zijn analyse zijn patiënten bewust
te maken van hun godsdienstige behoeften en laat hen dan hun eigen weg naar de
geestelijkheid zoeken. Volgens de Weense correspondent van Ass. Press, die dit
bericht heeft verspreid, zou Frankls methode zowel in Protestantse als R.K.
kringen waardering vinden en onder andere reeds in Nederland worden toegepast.
Wanneer u dit alles leest dan zal misschien bij u als
eerste gedachten oprijzen: "Is men er NU PAS achter gekomen, dat de mens niet
voornamelijk door seksuele driften en het machtsstreven wordt beheerst? Is men
er nu pas achter gekomen, dat een hunkering naar een hoger geestelijk leven een
factor is van eminent belang? En inderdaad geachte lezer, moet het voor vele
mensen, die een bepaald geestelijk niveau hebben bereikt en raadsel blijven,
dat geleerden als Freud en Adler deze factor praktisch hebben kunnen
verwaarlozen!
Een geestelijke-wetenschappelijke analyse zal u de impotentie duidelijk maken van de drie factoren waar het hier om gaat: Seksuele drift, macht en de hunkering naar het "Hogere.
Het mag als bekend worden geacht, dat algemeen wordt
aangenomen, dat de seksuele driften in de mens de sterkste zijn. Wij willen hier
aan toevoegen, dat dit ook de primaire driften zijn van de mens. Primair in die
zin, dat zij zich het eerst en het sterkst openbaren. Zelfs bij de nietigste en
meest ongecompliceerde levensvormen vinden wij deze "seksuele drift" terug. Vaak is zij gecombineerd met de
drift tot levensbehoud zelf het enige dat wij kunnen observeren. Later, veel
later vormt zich pas het machtsstreven. Hiervoor is reeds een hoger vorm van
evolutie nodig. En als derde factor komt het streven naar het hoger
geestelijke. Als derde factor? Ja, inderdaad OPENBAART zich aan ons het streven
naar t "Hogere pas in t laatste stadium, maar waar komt dit gevoel opeens
vandaan? Is het mogelijk, dat er zich zulk een sterk gevoel in de mens
manifesteert, zonder dat er een wortel is die dit gevoel van binnen uit voedt?
U voelt wel: dit kan niet en de geestelijk-wetenschappelijke leer doet ons dan
ook een andere volgorde kennen!
De geestelijk-wetenschappelijke leer toont ons aan, dat
de primaire toestand van al het leven het streven naar het Hogere is. Dit is
het alpha en omega van Gods schepping. De seksuele driften die Freud als
sterkste driften heeft geclassificeerd zijn slechts een gevolgtoestand van het
streven naar het Hogere. Hoe anders dan via de wet van de voortplanting zou het
leven ooit op een hoger plan kunnen geraken?
De sexuele driften die vaak sterker zijn dan de dood
wij denken aan de paringsdaad bij primitieve levensvormen, waarbij het leven
hierdoor tevens zichzelf beëindigt! wordt in wezen gestuwd en veroorzaakt
door de Goddelijke kern die in alles leeft. Deze stuwing is zo enorm, dat geen
enkel organisme zich aan deze drang kan onttrekken. Aldus zorgt de Schepper
voor de evolutie. Eenvoudig?
Het spreekt vanzelf dat de mens deze driften door zijn
verhoogd bewustzijn, ten opzichte van de andere levensvormen, kan aanwakkeren,
totdat zij psychopathische vervormingen kunnen ondergaan. Wij vervallen dan in
de disharmonische wetten, die tegen de wetten van God de harmonische indruisen.
Ook de derde factor, het machtsstreven, ressorteert hieronder. Alle psychopathische uitingen echter hebben slechts een beperkte levensduur, omdat
zij niet worden gefundeerd door ruimtelijke wetten, maar slechts in stand
worden gehouden door de disharmonie van de mens, een toestand, die eens door de
harmonie van de ruimte, van God , zal worden opgelost
Hoe anders moet de bewuste mens geleerden, zoals Freud en Adler, zien, dan de massa dit altijd doet! Wat zijn dat voor "geleerden, die de meest essentiële factoren eenvoudig voorbij zien en zich blindstaren op gevolgtoestanden. Wat zijn dat voor psychiaters, die de kern der dingen niet kunnen of willen zien? Dr. Frankl schrijft over "de diepgewortelde drang naar een hoger levensdoel. Waarom waren anderen niet in staat deze wortel te ontdekken, die voeding geeft aan deze gevoelens?! Het streven naar het Hogere, naar het Goddelijke, manifesteert zich rondom ons in het heelal. De ziel van alle dingen strekt zich uit naar God. Wij aanschouwen als GEVOLGTOESTAND de evolutie in de stof! De verhoogde bewustwording in de geest, schept namelijk logischerwijze een verhoogde, stoffelijke vorm. Aldus voltrekt zich de zichtbare evolutie. Wanneer nu deze zichtbare evolutie in de stof haar hoogste stadium heeft bereikt, is nog niet het einde in zicht, maar veelleer het begin. Pas nu is het uitgangspunt geschapen voor de geestelijke bewustwording!. Eerst moet het stoffelijk omhulsel volmaakt zijn, voordat de geest zijn Goddelijke weg, die tot de universele bewustwording voert, kon aanvaarden. Seksuele driften en macht zijn in wezen slechts door de mens vervormde middelen om de geest in dit stadium te doen brengen. M.a.w. "Gaat heen en vermenigvuldigt u, is een wet van de ruimte, die slecht dient om de geest te laten evolueren. De onsterfelijke geest, die gebruik makend van vele lichamen, zijn weg door Gods schepping vervolgt. De stuwing hiervoor ligt in het wezen zelf opgesloten. Dit is zijn Goddelijke kern, zijn deel van God. Deze kern breekt door en openbaart zich door zijn liefde. En deze kern is door Freud en Adler genegeerd .
Het is uitermate verheugd dat Dr. Frankl bewust heeft
willen breken met de inzichten van zijn beroemde voorgangers en dat hij het
zwaartepunt dáár laat vallen, waar het hoort. Wanneer de mens zich eerst maar
zelve leert kennen, wanneer hij beseft welke rol hij speelt in Gods
wereldplan, dan zal hij ook zijn overheersende driften weten te bedwingen en
deze tot normale proporties weten terug te dringen, doordat hij zich weer tot
de al-harmonie wendt, tot god. Het doet sympathiek aan en verstandig, dat Dr.
Frankl ieder zijn eigen weg naar de geestelijkheid wil laten bewandelen. Is het
immers niet zo dat elk mens datgene zal grijpen en aanvaarden, dat een
weerspiegeling vormt van zijn eigen bewustzijnsgraad? En wanneer wij vaststellen,
dat wij allen nog "onderweg zijn op onze geestelijke weg en op verschillende
hoogten staan, is het dan niet begrijpelijk, dat wij niet allen hetzelfde
kunnen en mogen aanvaarden?
S.W.